« vorige
Een verzameling over het verzamelen van rariteiten



Appelstickers, sigarenbandjes en boekenleggers. Honderden vergeelde bierviltjes in plastic mapjes, waar je familie weinig raad mee heeft als je overleden bent. Zelf houd ik verzamelen sporadisch vol, twee weken in de herfst verzamel ik mooie bladeren en daar blijft het wel bij. Ik ben niet idolaat of over m’n oren over één product, maar vele mensen liggen graag een nachtje voor de winkel voor een nieuwste versie, of maken een reisje naar Frankrijk voor een uniek exemplaar. Verzamelen is hobby waar je u tegen zegt. Het boek Kabinetten, galerijen en musea gaat over het verzamelen en het presenteren van kunst en naturalia vanaf de 16de eeuw tot het heden.  

Als je een fanaticus bent van een kunstenaar, begin je nog niet direct met verzamelen, daar is meer voor nodig. In de zestiende eeuw vond de Antwerpse geleerde Quiccheberg een verzameling belangrijk voor het snel en veel kunnen vergaren van buitengewone kennis, in de zestiende eeuw waren de muren van musea dan ook vol behangen met kunst en natuurobjecten. Voor vorsten en andere welgestelde mensen was dit een belangrijk motief voor het verzamelen van kunst. In de twintigste eeuw loop je door museumzalen als door een kunstgeschiedenisboek, van periode naar periode, met een fast lane heb je binnen korte tijd de topstukken gezien. Het Rijksmuseum en het Louvre heeft zijn zalen op deze wijze ingericht, schilder- en beeldhouwkunst illustreren samen een bepaalde periode. De kunst hangt aan lege, vaak witte, muren.

Inrichting musee d'Orsay

De postzegel- of opgezette-dieren-verzamelaar begrijp ik nog op zekere hoogte. De huis –tuin en keuken kunstverzamelaar begrijp ik ook, de collectie en handel in kunstwerken van mijn oud-docent aan de kunstacademie is volgens mij nog vrij overzichtelijk. Dit boek laat zien hoe er belangrijke, vermogende mensen, zijn (geweest) voor het bewaren en presenteren van kunst. Vele meesterstukken in musea hebben we te danken aan investerende en vermogende mensen: Hélène Kröller-Müller voor het Kröller Müller Museum, De Medici voor de Uffizi Galleria en Jan de Pont voor de Pont. Ook al zullen er in deze economische tijd allerlei andere briljante initiatieven komen om de culturele boot vooruit te trekken, het lijkt me toch goed om ook de vermogende mens te blijven motiveren om kunst te verzamelen.

Queen of Versailles

In documentaire Queen of Versailles zie je hoe David en Jackie Siegel en hun 7 kinderen het paleis van Versailles willen nabouwen in tijdens van crisis. Een huis, of gebouw beter gezegd, wordt gevuld met een stripclub, negen keukens en natuurlijk een inloopkast van tientallen vierkante meters. Ze moeten de bouw drie jaar stil leggen als het financieel minder gaat met het bedrijf van David Siegel. Waar was hun adviseur? Wie gaat de Queen van Versailles vertellen dat ze kunstwerken in haar vertrekken zou moeten hangen, dat dit net zo belangrijk is als het investeren in glitterschoenen? Of de uitgever stuurt haar dit boek toe. Eens in de week een stukje, niet meer want het blijft toch wel een studieboek, lezen in dit boek en je weet precies waarom je kunst of rariteiten wilt verzamelen. De wonderkamers in het vorstelijke Frankrijk, de systematische presentatie in de 18de eeuw en kabinetten van bijzondere dieren wijzen je op het belang van verzamelen.

Cover Kabinetten, galerijen en musea

Centraal museum tentoonstelling in 1980

Links: Kunstmuseum Basel in 1954 rechts: Andre Malreux werkt aan tentoonstelling in 1950


Overzicht ontwikkelingen galerien

| | | tag - fanaticus, Queen van Versailles | laat een reactie achter
Plaats een reactie
Je email zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden.
Verplichte velden zijn gemarkeerd *