« vorige | volgende »
Anton Heyboer: schilderijen, tekeningen en grafiek



Kunstcentrum Haarlem presenteert nog niet eerder getoond werk uit de omvangrijke collectie van Anton Heyboer. Een hernieuwd contact met Lotti Heyboer heeft geleid tot deze bijzondere expositie van schilderijen, tekeningen en grafiek. Het geheel wordt gecompleteerd door foto's van Lotti Heyboer-Voute. 

De tentoonstelling concentreert zich rond de magistrale serie 'Einde Grafiek' uit 1978, een omvangrijke reeks van tientallen verschillende en unieke bladen. 'Einde grafiek' is een staalkaart van de symbolische beeldtaal die Heyboer vanaf de vroege jaren heeft ontwikkeld. Leo Duppen (directeur van Kunstcentrum Haarlem) heeft in zijn boek over Anton Heyboer (2001) nader geduid: "Allerlei emoties worden in cijfers en lijnen uitgezet of geordend in een beeldtaal met vaak niet te ontcijferen teksten, menselijke figuren, symbolen en kleuren; ontoegankelijk maar fascinerend door de volmaakte visuele uitwerking".





De etsen uit de serie 'Einde grafiek' markeren een ommekeer in zijn werk wanneer de kunstenaar definitief besluit te gaan schilderen. Naar verluidt voelt Heyboer zich niet gehoord. Hij wordt alom geprezen als een groot en belangrijk kunstenaar, maar slechts weinigen tonen daadwerkelijk belangstelling voor wat hij als kunstenaar aan de wereld wil mededelen, zijn hoogst persoonlijk ontwikkelde systeem als grondslag van zijn eigen werkelijkheid. Bovendien brengt de roem hem nauwelijks voldoende financiële middelen om zijn bijzondere gemeenschap in Den Ilp te onderhouden. Hij breekt met de officiële kunstwereld. In 1974 verruilt Heyboer de zeer bewerkelijke techniek van het etsen voor de productie van spontane, expressionistische schilderijen en tekeningen. Het Stedelijk Museum in Amsterdam zou hem in 1976 eren met een tentoonstelling van zijn schilderijen die tussen oktober 1974 en november 1975 zijn ontstaan, zo'n 200 werken in totaal. In de begeleidende catalogus is een handgeschreven tekst van de kunstenaar opgenomen. 'Deze drie meisjes (Maria, Joke en Lotti) hebben het klaargespeeld een groot talent te vernietigen en opnieuw geboren in mijn handen terug te leggen en daarmee, met deze geboorte mijn gevoelsleven voor het eerst functioneel te maken, dat zich uit in mijn dagelijkse ervaringen.'





Na de tentoonstelling is een groot deel van de geëxposeerde werken door de kunstenaar opnieuw bewerkt en goeddeels worden overgeschilderd. Hij schrijft: “mijn nieuwe obsessie nu is dat ik weer opnieuw begonnen ben uit het resultaat van mijzelf, dat ik 50 jaar leven niet ouder maar jonger geworden is”. Vanuit de 'hervonden jeugd' ontstaan duizenden tekeningen met krijt en penseel, vaak met meerdere penselen tegelijk. Het zijn de expressionistische kippetjes, de voorstelling met vier vrouwen, het beest, de boten etc. Ze vinden gretig aftrek bij het grote publiek. Heyboer wordt tot cultfiguur, de kunstenaar zelf en zijn leven met vier vrouwen tot een gewild onderwerp voor de roddelpers.





De tentoonstelling Heyboer is in wisselende samenstelling te zien t/m 4 januari 2014 bij Kunstcentrum Haarlem. Adres: Gedempte Oude Gracht 117-121, 2011 GP Haarlem. Open: di t/m za 11-17 uur. Voor meer informatie, bekijk de website.

| | | tag - Anton Heyboer, schilderijen, tekeningen en grafiek, Kunstcentrum Haarlem, expositie | 1 reactie
i | 12 oktober 2013 00:15

FAN

Plaats een reactie
Je email zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden.
Verplichte velden zijn gemarkeerd *