ARCHIEF
Archief » Blog » MotleyXL »

Erik Kessels: Amateurisme



In 2008 vond onder leiding van Erik Kessels tijdens de jaarlijkse winterworkshop op de Academie van Bouwkunst de workshop Amateurism plaats. Ik sprak met Jesse de Bosch Kemper, een student aan de academie en deelnemer aan de workshop, over zijn ervaringen. 

IdC: Wat kun je vertellen over de workshop?

JdBK: de workshop was onder leiding van Erik Kessels van ontwerpbureau Kessels/Kramer. Kessels koos het onderwerp amateurisme omdat hij daar zelf veel inspiratie uit haalt. Zo staat me bij dat hij vertelde over een serie foto’s die hij op een markt heeft gekocht waarop steeds dezelfde vrouw staat die zichzelf eens per jaar op de kermis bij de schiettent laat fotograferen. 40 jaar lang. Ze zijn dus niet door een professionele fotograaf gemaakt, maar omdat het een serie is, ontstaat er iets bijzonders en doet de (artistieke) kwaliteit van de foto’s er eigenlijk niet meer toe.

Kessels had ook een aantal mensen met dezelfde interesse uitgenodigd om een lezing te geven. Een van deze lezingen werd gegeven door fotograaf Julian Germain. Sinds 1995 werkt hij aan een project waarbij hij in Brazilië wegwerpcamera’s aan zwerfkinderen geeft zodat zij zelf hun leefomgeving kunnen vastleggen. En elke dag, of elke week, gaf hij ze een ander onderwerp mee. En dan ontstaan er dus gezichtspunten waar een professioneel iemand niet een-twee-drie mee komt.

Julian Germain, uit de serie No Olho da Rua - In the eye of the street

De workshop was ingedeeld in verschillende disciplines, waaronder illustratie, mode, typografie, muziek, kunst, film/fotografie en design. Ik zat bij muziek, alsof ze wisten dat ik daar niet goed in ben. Maar dat was natuurlijk ook de bedoeling.


In eerste instantie gingen we overal op zoek naar amateurs binnen de muziek. Zo vroegen we bijvoorbeeld op straat mensen om voor ons te zingen. Daar hebben we veel materiaal uit gehaald. Ook zijn we langs het Popinstituut geweest waar we alle oude demo’s uit de jaren tachtig meekregen die ze nog in het archief hadden liggen.

Deze vond ik vooral heel leuk. Het is een bandje dat Matchbox heet.


IdC: En First Match is de titel van het album?

JdBK: Ja. Maar je moet hem ook even open schuiven.


De muziek is dus gemaakt door mensen die er (waarschijnlijk) niet van leven, maar de vormgeving ziet er wel heel professioneel uit en is het heel origineel. De verzameling van al dat materiaal was tijdens de tentoonstelling Amateurism op de academie te zien.

In het weekend voor de opening hebben we zelf ook nog een nummer gemaakt met allemaal zelfgemaakte amateurinstrumentjes. Twee soepbakjes op elkaar gelijmd met rijst erin, dat soort dingen. Daar hebben we tijdens de tentoonstelling nog mee opgetreden. En voor de opening besloot de begeleider van onze groep dat we, om de workshop af te sluiten, ook maar met zijn allen karaoke moesten gaan doen.

IdC: karaoke als de ultieme amateurmuziek?

JdBK: Ja. Maar hij moest me wel echt het podium op slepen.

IdC: en hoe was dat dan voor jou? Vond je het niet heel bevrijdend? Want bij karaoke gaat het helemaal niet om hoe mooi je zingt. Het gaat vooral om de lol die je hebt. Hoe lelijker je zingt, hoe beter bijna.

JdBK: volgens mij ging het wel oké. Maar ik ga het echt niet nog eens doen.

IdC: in het boekje dat bij de tentoonstelling is uitgegeven staat op de eerste bladzijde het volgende citaat: ‘Amateurism’s naïve passion often makes it of greater interest than professional work.’ Wat vind je van deze uitspraak?

JdBK: ja, je hebt dus als leek een heel andere insteek, een verfrissende blik. Het is een beetje als dat voorbeeld van Julian Germain en zijn project met zwerfkinderen in Zuid Amerika. Daar zitten hele leuke dingen tussen die veel vrijer zijn. Je hebt geen traditie die zegt dit kan wel, dat kan niet. Hij had bijvoorbeeld op een dag het thema ‘voetbal’ gegeven. En een van die kinderen had dus een voetbal die in de lucht hangt gefotografeerd. Dat was een hele mooie foto.

IdC: maar dat is op zich best voor de handliggend.

JdBK: Ja, daarom. Omdat het zo voor de handliggend is, zul je daar als professional niet eens aan beginnen. Terwijl die foto, als je die dan uiteindelijk zag, wel bleek te werken.


Klik hier voor een filmpje over de workshop (deel 1 van 4)

Voor mister Motley #22 schreef Erik Kessels ook het artikel De echte liefhebber.

| | | tag - Erik Kessels