ARCHIEF

Schizm magazine, een kunstenaarstijdschrift van Emma Holmes


issue one

Op de expositie ‘The London Open’ in Serpentine Gallery is ook een tijdschrift opgenomen, een artist magazine met de titel ‘Schizm’ van Emma Holmes.
Schizm betekent omslag, donderslag, niet lineair, een schok, een interruptie. Omdat haar als kunstenaar geregeld gevraagd werd waar ze mee bezig was, besloot Emma Holmes deze vraag te beantwoorden met een tijdschrift. ‘Heel geïmproviseerd maakte ik het eerste nummer, zonder kunstjargon, enkel beelden, heel direct.’ Het eerste nummer is samengesteld uit gevonden beelden en aangepaste found footage uit een combinatie van verschillende bronnen, soms van het internet, uit tijdschriften, verkoopfolders en veel uit boeken van tweede hand boekwinkels.  



Het tijdschrift is als een collage die zich niet op 1 pagina manifesteert maar over meerdere pagina’s doorgaat en helemaal in zwart wit. De cover laat een groot wit bord zien waarop in het Spaans geschreven staat ‘Armed Forces of the United States, if you know information or are turning in guns, please wait here. Do not enter.’ Alsof er iemand binnen zou kunnen lopen met de boodschap, ‘ik geef me over, hier heb je mijn geweer en de mensen die jullie zoeken zitten op dit moment in café Bella Rosa’. Zo Amerikaans naïef. Het is afkomstig uit een boek over het Noriega regiem in Panama. Op de achterkant staat een vrouw afgebeeld, een stoere rokende vrouwelijke cowboy, klein en gedrongen. Deze twee afbeeldingen omarmen de voorkeur van de kunstenaar: wetenschap, politiek, humor, de situatie van vrouwen en wat de mogelijkheden van kunst zijn om daar iets over te melden. Een liefde voor beelden en literatuur zoals blijkt uit een tekst en een titelpagina uit een boek van J.G. Ballard, gesigneerd voor Emma. De verbondenheid van kunst met het dagelijkse blijkt uit iedere pagina maar ook het zoeken naar een vorm en het maken komt aan bod. Een spread vol bouten en moeren, een advertentie voor een boormachine en een mes met 80 uitklapbladen en instrumenten op sokkeltje als een sculptuur, op een ouderwetse afbeelding uit 1815.

Bij de eerste editie had Emma Holmes geen flauw idee over grafisch ontwerpen en het ziet er dan ook heel typisch ‘niet ontworpen’ uit. Het lijstje met ‘contents’ is onregelmatig, een ratjetoe aan letters en alles is zonder grid op de pagina gezet. De voorkant is geknipt en geplakt. Ik herken het goed want bij gebrek aan designvaardigheden op de computer zoek ik ook soortgelijke oplossingen bij het maken van een boekje. Holmes leverde gewoon de jepg’s aan bij de drukker, super simpel, en bij de allergoedkoopste crappy drukker van Londen, 200 pounds voor 40 pagina’s, dat maakt 2.50 per boekje.
Een tijdschrift om ideeën te communiceren, het gedrukte papier, een boekje dat je makkelijk kunt weggeven, Voor het tweede nummer nummers koos ze, samen met mensen van wiens werk ze hield, een thema. Sindsdien is ze in de ban van het maken van een tijdschrift: ‘het zit altijd in mijn denken’.

issue three


Langzamerhand ontstaat er een format. De cover kreeg een kleur en is altijd een foto van iets wat op straat gebeurt, op de achterkant altijd een vrouw. Ze kiest voor thema’s die veel ruimte laten, keeping in mind a definition of schism as engaging with ideas about discordancy and paradox.
Nummer drie heeft als thema ‘Cover/overt’. Crossing the line, is there a line? Who definesit? How does the definition change? Hoe laat het tijdschrift dit zien?
De foto op de front cover is gemaakt door Holmes tijdens de rassenrellen in London: een eekhoorn eet chips op een leeg kistje waarvan de zijkant het patroon heeft van de Engelse vlag. De rellen die aanleiding waren om winkels leeg te roven en de eekhoorn knabbelt mee, een prachtig symbool voor de situatie, een perfect weergave van wat er aan de hand was.
Later is er de absurde striptekening van Julius Cesar uit de Asterix en Obelix strip, ‘I have decided to force them to accept this cultural civilisation. The forest will be destroyed to make place for a natural park’.
In te gekke beelden wordt in een mooi ritme om het thema heen gesponnen, en omgekeerd, als je het tijdschrift leest en bekijkt met het thema Cover/overt in gedachten ontstaat er voor iedere een eigen verhaal. Er zit lekker veel ruimte in al die fascinerende plaatjes, in het gevonden en aangeleverd materiaal, alles onder de leiding van Emma Holmes
Ze vertelt me over haar archief, dat een archief altijd een bepaalde vorm krijgt waar je mee kan werken. Dozen vol uitnodigingen, categorieën als disasters, floods, queen, cosmic images, black, architecture, desire, social space, old & delicate, transport moving and transit in space. Haar voorliefde voor Science magazines. Te veel beelden en toch zit ergens in je hoofd opgeslagen waar dat ene beeld zich zou kunnen bevinden.

Inmiddels zijn de beelden aflopend, in een designprogramma opgemaakt en gebonden in plaats van geniet, maar spannend blijft het. Nummer 4 is in de maak in een oplage van 300 te koop voor 5 pond in de winkel, o.a. DonLon bookshop in Londen.
www.schema44.org









| | | tag - Schizm magazine, Emma Holmes, The London Open, Serpentine Gallery | laat een reactie achter