« vorige | volgende »
Halverwege: nog 5 dagen



We zijn al weer op de helft met het aftellen naar de nieuwe website. Daarom ook vandaag een lijstje met het bijbehorende aftelgetal: nummer 5! Zo stond Brain Haw vijf jaar lang met zijn borden anti-Blair campagne te voeren op straat. Kunstenaar Mark Wallinger fotografeerde het en heeft de protestactie van de vredesactivist exact gekopieerd en een plek gegeven in Tate Britain in Londen. De installatie bestaat uit meer dan 600 items waaronder de protestborden, de tenten van het vredeskamp, maar ook steunbetuigingen, foto's en vredesvlaggen die Haw in de afgelopen vijf jaar heeft verzameld.  

Vijfendertigduizend boeken bezit de mediatheek van ArtEZ Arnhem. Maar welk boek moet je nou echt gelezen of gezien hebben? Deze vraag stelde Lieneke Hulshof aan Marie Louise Moonen, hoofd van de mediatheek. Samen met haar maakte ze een top vijf van de meest bijzondere boeken, die je hier kunt bekijken.

Irma Boom, Biography in books. Grafisch ontwerper Irma Boom heeft een piepklein boekje( 38x 50 mm) ontworpen met daarin een overzicht van haar werk. Het boekje bevat maar liefst 450 afbeeldingen van o.a. haar ontworpen postzegels, affiches, boeken en kalenders.

Er was eens een man die vijf sokken vulde met papier-maché. Hij stopte ze zo vol, dat ze op dikke volgevreten rupsen leken. Hij reeg de sokken dicht met naald en draad en hing ze te drogen op zijn balkon. De mensen op straat keken omhoog naar de vreemde vormen, als kalebassen of grote cocons op een rij. Toen ze droog waren, haalde de man ze naar binnen en legde ze op tafel. Een voor een knipte hij de sokken om het papier-maché weg. Hij legde de ontstane vormen naast elkaar: Socks (five) was de titel die hij aan het werk gaf. Deze man heet Gabriel Orozco, en hij is een Mexicaans kunstenaar. Net als veel mensen had hij een aantal sokken waarvan hij de tweede kwijt was. Op een avond zag hij zijn enkele sokken en volgde hij een impuls, wat heeft geresulteerd in 'Socks (five)'.

Gabriel Orozco, Socks (five)

Matt Mullican verdeelt de wereld in vijf wereldsystemen of 'kosmologieën'. De vijf noemt hij: de materie, de wereld, de gekaderde wereld, het teken en het subject. Deze vijf kosmologieën zijn in veel van zijn werken terug te vinden. Het is zijn poging om de wereld te ordenen. Door het creëren van symbolen en pictogrammen probeert hij het leven te vereenvoudigen. Het werk van Mullican vindt zijn vorm in tekeningen, sculpturen, video's, schilderijen, elektronische media, installaties en performances.

Matt Mullican, Untitled (2008), Marker on glass

Matt Mullican, Untitled (2000), Set of 5 transparencies in Duratron lightboxes

In 2011 portretteerde Marieke Zwart in opdracht van ‘Buurtzorg’, een thuiszorgorganisatie, vijf cliënten. De cliënten van Buurtzorg leven gewoon in hun eigen huis en krijgen hulp aan huis. Hun leefwereld is echter niet veel groter dan hun huis, omdat de mensen vaak beperkt zijn om naar buiten te gaan vanwege ziekte. Als buitenstaander voelde het voor Zwart het heel intiem om deze huizen te mogen onderzoeken en te portretteren. Ze mocht bij vijf cliënten meerdere keren langs komen om een portret te maken van het huis en alle spullen. Zo kon ze een persoonlijke beeld maken van de cliënt zelf.


Wilfredo Prieto maakte een foto van een hoopje vet met in het midden een stuk groene zeep. Bovenop de zeep ligt een bananenschil, de vijf delen van de schil zijn prachtig in stervorm uitgespreid. Alle ingrediënten voor een flinke schuiver (het hele gebeuren bevindt zich ook nog eens op een gladde marmeren vloer) zijn aanwezig. Stilletjes wacht het hoopje op een onoplettende voorbijganger. De concepten van Prieto's werk zijn veelal gekenmerkt door een kinderlijke spitsvondigheid en hebben een licht poëtische inslag.

Wilfredo Prieto, Grasa, Jabón y plátano, 2006

De vijf zintuigen van de mens, die voor vele kunstenaars een inspiratie zijn voor het maken veel beeldend werk, op een rij:

1. De tastzin
2. Het reukvermogen
3. Het gehoor
4. De smaakpapillen
5. De ogen (het zicht)

Joe Tilson, Transparency, The Five Senses - Taste (Dia, de vijf zintuigen - smaak), 1969

Theodoor_Rombouts, De allegorie van de vijf zintuigen, eerste helft van de 17e eeuw

Hans Ittmann, De vijf zintuigen, 1996

Kunst kopen is vaak nogal een investering. Voor mensen die graag kunst zouden aankopen maar niet bijzonder veel budget hebben, vond Roomed vijf websites met kunst onder de vijftig (nee, helaas geen vijf) euro.

"Evolution of the numeral 5 from the Brahmin Indians to the Europeans"

Met de Vijftigers wordt een literaire beweging in Nederland en België aangeduid. Aan het eind van de jaren ’40 liet een nieuwe groep jonge dichters van zich horen. De Vijftigers verzetten zich tegen de kunstopvattingen van hun voorgangers. Er is een lyriek die wij afschaffen, zoals ze dat stelden. Het gaat hier om de dichters Lucebert, Hugo Claus en Gerrit Kouwenaar. Zij waren wat eerder betrokken geraakt bij een groep jonge Deense, Belgische en Nederlandse kunstenaars, die zich Cobra noemde (Copenhagen, Brussel, Amsterdam). Volgens deze Cobra-kunstenaars – onder hen Karel Appel, Corneille en Constant – kon echte ‘vitale’ kunst alleen gemaakt worden door werkelijk vrije mensen. Alles wat die vrijheid in de weg stond, moest worden bestreden. Esthetische conventies waren bij uitstek zaken die vrijheidsbelemmerend werkten en daarom moest de kunst weer rechtstreeks kunnen ontstaan vanuit haar oerbronnen: spontaneïteit en directheid waren belangrijk. Voorbeelden van onmiddellijke expressie, niet gehinderd door allerlei esthetische ‘lagen eroverheen’, vonden zij vooral in kindertekeningen en in Afrikaanse volkskunst. (Bron: Wikipedia)

Constant

De 'Documenta' is sinds 1955 de belangrijkste tentoonstelling van actuele beeldende kunst in de wereld. Deze tentoonstelling vindt eens in de vijf jaar plaats in Kassel (Duitsland). De tentoonstelling duurt precies honderd dagen en strekt zich meestal uit over de hele stad. Hoofdgebouw is het Fridericianum.

Joseph Beuys: 7000 Eichen, Fridericianum (Kassel), Documenta 7

Als je naar de afgelopen dertig jaar kijkt, heeft er zich een ware eetrevolutie voltrokken. In de jaren zestig was zelfs macaroni een exotisch gerecht. Nu kijken we niet meer op van sushi en roti. We eten snel en veel. In de kunst wordt eten ingezet als onderzoek naar de grenzen van het lichaam en de grenzen van leven en dood. En Mister Motley? 'Mister Motley eet alles', in nummer vijf.


| | | laat een reactie achter
Plaats een reactie
Je email zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden.
Verplichte velden zijn gemarkeerd *